M O V E | H E A T

ذكريات اليوم الاول

| 21 September 2008
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بالامس كان أول يوم في السنة الدراسية الجديدة وكل سنة وانتو طيبين

بس السنادي بالنسبالي مش زي أي سنة , السنادي هي الاخيرة ليا في التعليم ان شاء الله

مش عارف ليه وقفت مع نفسي وقعدت افتكر ذكريات يومي الاول في الدراسة وانا داخل أولى ابتدائي

قعدت افتكر كده وسالت نفسي يا ترى هو ايامها كنت أحسن ولا دلوقت انا احسن ؟

ياترى طول فترة 15 سنة اتعلمت اللي كان المفروض اتعلمه ؟

وصلتت للي أنا عايزة ولا لأ ؟

بصراحة مش عايز اخبي بس انا نفسي احترت قوي

هو الحمد لله على كل حال في الاول والاخر

بس المقارنة دي بتخلي الواحد محتار شوية

لاني على العلم اللي اتعلمته والخبرات الكتير اللي اكيد أي واحد بيكتسبها من فترة تعليمه وبتخليه مؤهل للخروج في المجتمع كعنصر بناء مش مجرد شخص يعوله افراد أخرون وكل وظيفته هي التعليم

كل دا في ناحية وان الواحد شايف برضو انه فقد كتير من براءته كطفل واكيد زي ما بيقولو الزمن جه عليك وعلمك حاجات غصب عنك وفي سلوكيات كتير انت رافضها بس بتعملها عشان المجتمع كله كده

في نظري هي دي الخسارة اللي خسرتها وكان يهمني قوي انها كانت تتحط في كشف الارباح مش الخساير

بس عموما الوضع ليس بهذا السوء لكن الشعور دائما بخسائر من الناحية العلمية والخلقية بيسبب أزمة كبيرة لاي شخص إلا اذا كان الشخص دا فقد الضمير او أي نوع من أنواع المسئولية ودول اعتقد اني الحمد لله عندي جزء كبير منهم لسه محتفظ بيه


برضو افتكرت مواقف حصلتلي وانا في بداية مشواري الدراسي ومنها الطريف طبعا

اول حاجة افتكر ان الوالد والوالدة بيقولوي اني كنت مهتم جدا بالمدرسة حتى من قبل ما ادخلها بسنتين وكنت بطلب منهم الدفاتر والاقلام والبرايات بالظبط زي ما اللي داخلين المدارس بيطلبوا من أهليهم وفعلا من وانا 5 سنين وانا كنت جاهز بالعدة ومستني اكمل ال 6 وادخل المدرسة
زهقنا يا شيخ من اللعب في البيت

اول يوم دراسي بقى دا اللي كان يوم عجيب
اكتشفوا ايامها اني كنت مفكر المدرسة هيا الباص اللي بشوف العيال بيركبوه كل يوم الصبح ويرجعوا الضهر
اتاري انا مفكر انهم بيتفسحوا طول اليوم في الباص
مش عارف ان الحكاية فيها قعدة و كتب ومدرسين وموال كبير
مش بقولكم كنت برئ لسه

طبعا بعد ما فوقت من الصدمة في اول يوم بعد الاكتشاف الرهيب ان المدرسة دي اسم يطلق على مبني مش باص
نزلت اول يوم من الباص وسبت الشنطة والكتب والزمزمية وراجع البيت جري بقى عشان افوق
لولا ساتر ربنا في زملا عرفو شنطتي وشالوها معاهم ورجعوهلي طبعا بالليل
وربنا برئ قوي

هيييييييه ايام حلوة قوي والله ياريت تعود
عشان كده دايما الكبار بيتمنوا عودة ايام الصبا علطول
اول مرة احس بالاحساس دا بجد
واقول
الا ليت المعيلة تعود يوما ,,, فاخبرها بما فعل التعليم فينا

عموما لا وقت للبكاء على اللبن المسكوب

بعترف دلوقت ان حالتي أسواء بكتير من ما كنت اتمنى اوصله في احلامي الصغيرة
بس اعتقد ان السنادي هي فرصتي للتعويض ان شاء الله
واولها لازم التعويض في التقديرات لأن تقديراتي السنين اللي فاتت كانت سيئة ومش هعلقها على اي شماعة بجد
لأني قصرت كتير قوي لحد ما وصلت لحالتي دي
وسمعت النهاردة كلمة حلوة قوي بجد
الطيارة بتكون عرضة للسقوط أكتر من أي وقت في مرحلتين ,, مرحلة الصعود , ومرحلة الهبوط .


الصعود عدا بكل حلاوته ومرارته
فاضل ليا الهبوط
وان شاء الله يكون هبوط موفق
بس محتاجة شوية دعوات منكم على كتير من الشغل مني

تحيتي ,,


10 comments:

Unknown said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
تمنياتى بالنجاح فى العام الاخير من الدراسة واللى فوت ال15 سنه على خير مش (فاتوا على خير برضة؟)يفوت السنه دى إن شاء الله
ومتشكرين لك اوى يعنى ان شاركتنا ذكرياتك عارف فكرتنى بأبنة اخت لى بعد يومها الاول فى المدرسة سألتها
اتبسطى ياحبيبتى؟
اوى اوى ياطنط ,بس مش عايزة اروح تانى
دعواتى لك ومن مثلك بالنجاح
بأذن الله تعالى!!!!

TIMMY !! said...

مش عارف أقول لك ايه يا تيفا ..

بس سيبك من الماضي
انساه و المستقبل اديه كل التركيز .. :)

فما مضى فات ..

ابقى حقق اللي كنت تتمناه -و هو ألا تكون موجودا - في ابنك إن شاء الله بألا تنجبه في هذه الدنيا ..

و و الله مافيه حد متنيل على عينه مرتاح ..

اللي بيدرس طالع عينه .. و اللي عاطل هيدخل الجيش و يطلع عينه :)

و اللي ما عندوش عين .. هياخد إعفاء :)

سلامٌ


على الدنيا إذا لم يكن بها ..

تحيتي

Unknown said...

السلام عليكم

ازيك يا تيفا

قرأت البوست بتاعك كاملا وكنت في بعض الاوقات بحس انك بتتكلم بلساني

خصوصا حتة الا ليت المعيلة تعود يوما ههههههه

تحاتي ليك وللبوست اللذيذ


تقبل مروري

اخوك برقش

مصطفى محمود said...

هههههههههه

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته يا دكتورة

اشكرك على دعوتك ربنا يتقبل منك

وبالنسبة لبنت أختك اتمنالها التوفيق
وفي الحقيقة هي عملت زي بالظبط بس انا الحمد لله استمريت وماسك نفسي لغاية دلوقتي ولسه سليم وعادي يعني باكل وبشرب وبعمل كل حاجة زي الناس :))

نورتي البلوج كلها :)

تحيتي ,,

مصطفى محمود said...

تيمي

حليب قلبي

بص يا هندز

انا اللي خلاني اكتب العك اللي فوق دا هو انشغالي بالمستقبل قوي

بس انا حبيت اقف بس واتعلم من الماضي عشان منتعورش تاني :))

بس انا مش معاك في حكاية مخلفش دي
انت يعني شايفني رايح اتجوز بكرة الصبح
هههههههههههههه
ياعم مش لسه هكون نفسي
على ما كونها اكون اصلا زهقت من الجواز والذي منه :))

سيبك أنت
أهم حاجة الصحة

منور يا تيمي المكان كله

عملت ايه في الجيش ؟-

سلام

مصطفى محمود said...

دكتور برقش

منور البلوج يا دوك

وسعيد جدا ان في حد بيشاركني الاحاسيس اللي ملهاش ملامح دي

كده انا ابدتيت اطمن اني في السليم
هههههههههههه

نورتني يا فندم واتمنى باقي البوستات تعجبك ان شاء الله

كل سنة وانت طيب :)

سندس وأمل said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

وبعدين ده إحنا لسه عيال وهنفضل عيال

ممكن حضرتك تكون كبرت إنما إحنا لسه

أطفال وعيال.

باالنسبة للدعاء فربنا يكون معاك

بس والله أنا محتاجه له أكتر منك

علشان أنا فى شهادة"سندس"

مصطفى محمود said...

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

طبعا يا سندس احنا لسه عيال

بس عيال منزوعين الدسم :))

عموما ربنا يهدينا ويهديكِ
ويهدي المسلمين جميعا إن شاء الله

شكرا لمرورك الطيب

تحيتي ,,,

Unknown said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اين الجديد يابشمهندس
ولا اقولك
يامشروع مهندس كمبيوتر
زى ما انت كاتب
على العموم انا بقول اهوه
ان شاء الله
إن شاء الله
إن شاء الله
حتكون مهندس كمبيوتر بعد بضعة شهور
وبرضه ساعتها حتبقى تحكى على ايام الكليه وكأنها ماااااااااااااااااضى من غابر العصر والاوان
دعواتى بالنجاح لك ولكل من (له نفس الظروف )قصدى المذاكرة يعنى واخر سنه واه من اخر سنه دى!!!!

مصطفى محمود said...

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته

ايه الدعاوى الجميلة دي يا دكتورة

منا كده مش عايز اكتب حاجة جديدة بقى

انتو تدعو وانا استقبل الدعاوى .... والتبرعات :D


شكرا لمرورك العطر :)

Post a Comment

قول كلمتك ومتخافش :)